23 de setembre de 2019. Avui hem començat la classe amb una dinàmica anomenada "Picar de mans". Aquesta consistia en posar-se en parella i fer moviments amb els braços cap els costats amunt i abaix. Quan els moviments entre les dues persones coincidien havien de picar de mans. Amb aquesta dinàmica hem pogut treballar la coordinació, l'escolta activa, el treball en equip, la mobilitat... entre d'altres. Però tot i això també té un rere fons, ja que com a futures educadores socials és molt important que tinguem sempre present el treball en equip o l'escolta activa, per exemple. A més, també ens ha servit per anar coneixent a la resta de la classe, ja que havíem d'anar canviant de parella i això serveix per anar perdent la vergonya entre nosaltres. Un cop s'ha acabat la dinàmica hem començat a aproximar-nos a l'educació i a l'educació social. A partir de la teoria de la classe anterior el professor ens ha fet un esquema complet per a poder arribar a entendre amb més claretat i juntament amb una base fundamentada el concepte del que és l'educació. Aquest esquema, el qual es divideix en tres parts ens permet veure que és l'educació. És un concepte format per: una formació professional - una bona persona - ciutadà. NO ÉS NEUTRE depenen de com situem a la persona, els seus valors, normes, cultura... i sobre l'anàlisi de la societat en la que vivim. La finalitat d'aquesta és mantenir el coneixement i arribar a cambiar-la donant-li importància al eix central: la política. Per poder aconseguir trobar formes d'entendre el món i així poder incidir en ell. A més a més, també hem treballat el conecpte d'educació des de les seves arrels llatines, ja que en té dues i són molt diferents amb les que s'acaben complementant entre elles. Educare: guiar, criar, nodrir (seria una aproximació a l'educació formal). Exducere: treure cap en fora, portar a (és un plantejament més innovador de l'educació). Després hem parlat sobre el que era l'educació segons Plató. Va ser el filòsof que va definir l'educació com a una formació del ciutadà, una formació de l'home per a què fos virtuós (bona persona) i com una preparació per a una professió. A més de descriure l'educació com a un procés de perfeccionament de la bellessa del cos i la ment. Entre altres autors comentats (Hobbes, Rousseau, Machado, Freire, Arendt...) també exisitien dues lògiques extremes sobre cada una de l'arrel llatina de la paraula "educació". Després de la definició de Plató podem destacar dues frases de dos autors, les quals són: "L'home és un llop per l'home" de Tomas Hobbes. "L'home és bó per naturalesa, es la societat qui ho corromp" de Rousseau. Com podem observar, ambdues definicions són totalment contràries i podríem dir que cadascuna s'adapta en un context diferent pel que fa al tipus d'educació existent. La de Hobbes la situaríem en la tradicional, mentre que la de Rousseau es podría afegir en la d'innovadora. Com podem veure, en aquest esquema hi ha la relació que s'ha fet a classe entre el concepte de l'educació segons la seva deficinió i segons el que era per l'autor l'educació.
En conclusió, a part de tota aquesta petita "teoria", considero que l'educació és quelcom essencial en la nostra vida i que, per tant, ha d'estar considerada a tot arreu com a un dret fonamental, ja que l'educació mou el món.
També avui hem tractat el triangle pedagògic, creat per Johann Fruedrich Herbart, el qual serveix per a observar com s'estableixen les relacions entre objecte - educand - educador/a a partir de les situacions pedagògiques dins el marc institucional en un context social i econòmic.
12 de desembre de 2019. Seguim amb les presentacions dels treballs: Centres penitenciàris: funcionament judicial, què passa amb les internes, quins tipus de professionals hi treballen o ens hi podem trobar, la gestió del centre... També han parlat d'una possible reinserció a la societat dels pressos i presses i els ajudes i facilitats que han de tenir les presons per a dones degut a les seves necessitats (de salut, higiene...). Infants i joves menors no acompanyats: en quina situació estan o es troben al arribar aquí, quines solucions podem donar-los i com prendre i buscar inicitaves per a la seva inserció laboral, ja que és el que més necessiten per a poder viure un cop han complert la majoria d'edat. La diversitat funcional i la sexualitat: necessitat d'educació sexual per a tots i totes sense excloure a les persones amb diversitat funcional, ja que també tenen necessitats i gustos com la resta de les persones. No se'ls ha de privar ni excl...
Després d'uns quants mesos el semestre està a punt de concloure i amb ell, m'emporto un grapat de nous coneixements gràcies a totes les assignatures que he tocat en aquesta carrera i, els que em queden! Interrogants i Reptes de Futur m'ha semblat una assignatura molt diferent amb les altres, ja sigui per la metodologia aplicada o pel funcionament de les classes amb tots els debats que hem generat o si més no, també per les dinàmiques que hem fet abans de començar una classe. Des del meu punt de vista, i no crec que sigui l'única persona que pensi així, he après molt i he adquirit molts coneixements nous, sobre tot a partir del cicle de conferències. D'altres, ja els havia escoltat o tractat, com ara les desigualtats que hi ha a la ciutat de Barcelona o les paraules de Zygmunt Bauman sobre els conceptes de la modernitat sòlida i la modernitat líquida. Però, no obstant, sé que m'emporto moltíssimes més apranentatges nous. Per exmple, ara sé millor quin ...
16 de desembre de 2019. Avui ha estat l'últim dia de presentacions dels treballs. Hem conclòs amb: Ja m'he desvinculat. Ho he fet bé?: Un tema d'aparença comú però que, realment, és un procés molt difícil de realitzar. Desvincular-se de qualsevol cosa és quelcom molt complicat quan ens hem acomodat, adaptat o acostumat. Tot vist des d'un punt de vista d'un o una educadora que el algun moment hagi treballat en l'àmbit social amb menors. Vivenda, construcció comunitària i educació social: Com gestionem l'augment de persones que es troben en una situació sense llar? S'ha de promoure i aconseguir una agitació de la comunitat com a mitjà d'empoderament tan individual com col·lectiu. S'han de motivar els valors compartits dins d'una relació horitzontal.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada